https://donpreston.bandcamp.com/album/filters-oscillators-envelopes-1967-82
Previously Unreleased Electronic Music From Original Mothers Of Invention Keyboardist.
Filters, Oscillators & Envelopes 1967-82
One could hardly not see in Don Preston a key musician within Frank Zappa’s oeuvre. He is not only that, but his presence has marked The Mothers’ major records from 1966 to 1974. His touch was already there before the arrival of Ian Underwood, and it continued after Ian left. You all remember King Kong (its magnificence as interpreted by Dom DeWild) from the second Uncle Meat suite. A certain form of jubilation emanates from this track, thanks to Preston’s fluid style and lightly astringent tone on the Moog synthesizer – that instrument never sounded quite like that before or after. This might have to do with his double training, his twin interests, since he had been simultaneously working with Gil Evans and listening intensely to Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen, and Tod Dockstader. Immersed in jazz music, he was imagining secret ties with the nascent electronic music.
In the mid-’60s, Preston started developing an electronic instrument, using a home-made synthesizer and a series of oscillators and filters. Out of this instrument came Electronic (1967), his first piece. Two years later, he became a close friend of Robert Moog, and their discussions gave birth to a number of applications in relation with the flexibility of the instrument. Nowadays, you can’t mention the Mini-Moog without thinking of Preston. Bob Moog himself said about his solo in Waka Jawaka: « That’s impossible. You can’t do that on a Moog. ». Filters, Oscillators & Envelopes features the other side, the hidden side of Don Preston: the composer of purely electronic music.
Don Preston: We’re coming to the beginning of a new era wherein the development of the inner self is the most important thing. We have to train ourselves. So that we can improvise on anything: a bird, a sock, a fuming beaker. This is, this too can be music. Anything can be music. From Uncle Meat, 1969, The Mothers of Invention
Filtres, oscillateurs et enveloppes 1967-82
Il est difficile de ne pas voir en Don Preston un musicien clé dans l’œuvre de Frank Zappa. Non seulement il l’est, mais sa présence a marqué les disques majeurs de The Mothers de 1966 à 1974. Sa touche était déjà présente avant l’arrivée de Ian Underwood, et elle s’est poursuivie après le départ de ce dernier. Vous vous souvenez tous de King Kong (sa magnificence interprétée par Dom DeWild) de la deuxième suite d’Uncle Meat. Une certaine forme de jubilation émane de ce morceau, grâce au style fluide de Preston et à son timbre légèrement astringent sur le synthétiseur Moog – cet instrument n’a jamais sonné comme cela, ni avant ni après. Cela tient peut-être à sa double formation, à ses intérêts jumeaux, puisqu’il travaillait simultanément avec Gil Evans et écoutait intensément Luciano Berio, Karlheinz Stockhausen et Tod Dockstader. Immergé dans le jazz, il imagine des liens secrets avec la musique électronique naissante.
Au milieu des années 60, Preston a commencé à développer un instrument électronique, en utilisant un synthétiseur fait maison et une série d’oscillateurs et de filtres. De cet instrument est née Electronic (1967), sa première pièce. Deux ans plus tard, il devient un ami proche de Robert Moog, et leurs discussions donnent naissance à un certain nombre d’applications en rapport avec la flexibilité de l’instrument. Aujourd’hui, on ne peut évoquer le Mini-Moog sans penser à Preston. Bob Moog lui-même a déclaré à propos de son solo dans Waka Jawaka : « C’est impossible.On ne peut pas faire ça sur un Moog ». Filters, Oscillators & Envelopes présente l’autre face, la face cachée de Don Preston : le compositeur de musique purement électronique.
Don Preston : Nous arrivons au début d’une nouvelle ère où le développement du moi intérieur est la chose la plus importante. Nous devons nous entraîner. Pour pouvoir improviser sur n’importe quoi : un oiseau, une chaussette, un gobelet fumant. Cela aussi peut être de la musique. Tout peut être musique.
Extrait de Uncle Meat, 1969, The Mothers of Invention