Eyeless in Gaza, Plague of Years (1980-2006)

performed by Martyn Bates & Peter Becker

https://eyelessingaza.bandcamp.com/album/plague-of-years-songs-and-instrumentals-1980-2006

This collection deals with two sides of the group. First is its deeply lyrical vein, with summits like See Red and Lights of April, tracks that have almost never been included on “best-of” projects, despite the fact that they represent some of the most moving songs these musicians ever wrote. This collection also explores the group’s more adventurous side through a number of instrumental pieces. This aspect of their output is little known and often neglected, even though it was there from their very beginnings. These two combining currents, where experimentation precedes lyricism (and the other way around), turn this album into a truly new way of (re)discovering Eyeless in Gaza. This unique architecture creates the impression that each side strengthens the other one’s presence. Probably for the first time ever, the 21 tracks so redistributed provide the band with irrefutable arguments toward its rebirth. Yes, Eyeless in Gaza is one of the most underrated groups. Let us hope these two CD siblings finally set the record straight. In this world of ours, will integrity finally pay off? (« the years that followed meant no »)

Cette compilation explore à la fois l’aspect profondément lyrique du groupe – avec des sommets comme See Red ou Lights of April, pièces quasiment jamais reprises sur aucune compilation, elles comptent pourtant parmi les chansons les plus émouvantes jamais composées par eux, elle explore aussi les aspects les plus aventureux, notamment à travers une série d’instrumentaux – cet aspect très négligé et peu connu est pourtant présent dès leur tout début. Ses deux tendances, se combinant, donnent au disque un aspect véritablement neuf dans la (re)découverte du groupe, car la riche exploration précède, et le lyrisme et inversement. Par cette architecture inédite, nous avons le sentiment que les deux aspects se renforcent. Les 21 pièces ainsi redistribuées donnent au groupe, peut être pour la première fois, les arguments incontestables d’une renaissance. Oui, Eyeless in Gaza est un des groupe les plus sous-estimé. Espérons que ces deux disques frères leur donnent enfin raison. L’intégrité finira-t-elle par payer ? (« les années qui suivirent signifia que non »)