Martyn Bates, Your Jewled Footsteps (1979​-​2006)

https://eyelessingaza.bandcamp.com/album/your-jewled-footsteps-solo-and-collaboration-works-1979-2006

Speech Rapid Fire: The Lyrical Continuity of Martyn Bates

During those years, and against all odds, Martyn Bates has created an instantly recognizable form of music assembled from elements that, though seemingly unrelated, all have roots within the English-Irish tradition. On his own or together with Peter Becker (in Eyeless in Gaza), Bates has developed what can be rightfully called a style: a combination of angst and Northern melancholia (time irremediably lost, faith and idealism, unflinching love, the irreversible). One often feels surfacing the kind of heroism that inhabits one whose crushing task is beyond himself. All that, together with an unconditional love of poetry, places Bates within a tradition that can be traced back all the way to the troubled times of the Elizabethan era — a John Dowland visiting village after village.

Speech Rapid Fire : la continuité lyrique de Martyn Bates

Durant ces années, envers et contre tout, Martyn Bates a créé une forme immédiatement reconnaissable, édifiée à partir d’éléments épars, certes, mais dont la base reste la tradition folk anglo-irlandaise. Seul ou avec Peter Becker, au sein de Eyeless in Gaza, il a développé ce qu’il est convenu d’appeler un style – alliance de la hargne imprécative et de la haute mélancolie du Nord (le temps irrémédiablement perdu, la foi et l’idéal, l’amour indéfectible, l’irréparable). Affleure, à bien des moments, cette sorte d’héroïsme que détient celui dont la tâche – écrasante – le dépasse. Tout cela, mêlé à un amour immodéré de la poésie, place Bates dans une tradition qui remonte aux temps troublés de l’époque Elisabéthaine – un John Dowland, mais allant par les villages…