Julius Eastman : 3 pieces for 4 pianos

performed by Stephane Ginsburgh, Nicolas Horvath, Melaine Dalibert et Wilhem Latchoumia

https://subrosalabel.bandcamp.com/album/three-extended-pieces-for-four-pianos

For Julius Eastman

Julius Eastman (1940-1990), a figure of American minimalism whose work was rediscovered belatedly, was a dazzlingly powerful and intense composer. Involved in American post-minimalism, he took part in the experimental pop scene with musicians like Arthur Russell and Glenn Branca, while also singing for Peter Maxwell Davies or Meredith Monk. In the 1970s and 1980s, Eastman was one of the very few African-Americans to gain recognition in the New York avant-garde music scene. He was politically committed, a figure of queer culture and a solar and solitary poet whose melancholy influenced his genius as well as his tragic destiny : suffering from various addictions, declared missing, actually homeless, he was found dead in 1990, on the streets of Buffalo, after years of vagrancy. Nicolas Horvath, Melaine Dalibert, Stephane Ginsburgh and Wilhem Latchoumia perform his complete works for four pianos.

+

Twenty five years ago — that is, nearly when we were all making our debuts together — Stephane Ginsburgh soon joined Jean-Luc Fafchamps and I to publish Morton Feldman’s works for the piano, which were not much played in those days, and had rarely been recorded. The rest of the story is familiar : the growing awareness of a major, crucial production. The works of Julius Eastman immerse us in another kind of intensity. Yet what is happening now is something similar. Julius Eastman… the name showed up in a conversation with Simon Arazi, with whom I was editing a film, Charleroi, le pays aux 60 montagnes. In fact, a few years before, he had worked with Anjalika Sagar and Kodwo Eshan (The Otolith Group) in London, where they had curated a pioneering series of concerts and an installation based on the composer’s work : « The Third Part of the Third Measure ». We tested it on the short version of the film and a magic operated. Soon afterwards, a conversation with Stephane led us to mention Eastman again. I am saying this simply to show that an imperative often takes several shapes until it imposes itself as a pressing reality.

Pour Julius Eastman

Figure oubliée du minimalisme américain dont on redécouvre tardivement la musique, Julius Eastman (1940-1990) éblouit par la force et l’intensité de ses compositions. Figure du post-minimalisme américain, il fréquenta la sphère pop expérimentale aux côtés de musiciens comme Arthur Russell ou Glenn Branca et fut aussi chanteur pour des œuvres de Peter Maxwell Davies ou Meredith Monk. Dans les années 70 et 80, Julius Eastman est l’un des rares afro-descendants à être reconnu sur la scène musicale d’avant-garde à New York. Politiquement engagé, figure queer, poète solaire et solitaire, sa mélancolie guida son génie comme son destin tragique : victime d’addictions diverses, porté disparu, sans domicile, il fut découvert mort dans les rues de Buffalo en 1990 après des années d’errance. Nicolas Horvath, Melaine Dalibert, Stephane Ginsburgh et Wilhem Latchoumia présentent l’intégrale des pièces écrites pour quatre pianos par Julius Eastman, un répertoire d’une profonde beauté et d’une grande puissance.

+

Il y a 25 ans, presqu’à nos débuts communs, avec Jean-Luc Fafchamps, puis Stephane Ginsburgh, nous publiions les pièces pour piano de Morton Feldman qui étaient alors peu jouées et les enregistrements étaient rares. on sait ce qui est advenu ensuite : la prise de conscience de son importance capitale. la production de Julius Eastman nous replonge dans une autre intensité. mais quelque chose se passe à nouveau. Julius Eastman, le nom m’est apparu dans une conversation avec Simon Arazi alors que nous montions un film nommé « Charleroi, le pays aux 60 montagnes ». Il avait, en effet, travaillé, quelques années au paravant, à Londres avec Anjalika Sagar and Kodwo Eshan – The Otolith Group. Ils y avaient très tôt organiser une série de concerts et une installation sur le travail du compositeur : ‘The Third Part of the Third Measure’. On tenta un essai sur la version courte du film et une magie opéra. Peu de temps après, une conversation avec Stephane fit émerger à nouveau le nom d’Eastman. je ne raconte ceci que pour montrer qu’une nécessité apparait souvent sous plusieurs formes avant de s’imposer à soi comme une réalité nécessaire.