performed by Zbigniew Karkowski, Tetso Furudate, Zeitkratzer ensemble
https://zbigniewkarkowski.bandcamp.com/album/world-as-will-iii-performed-by-zeitkratzer-ensemble
Notes for WasW3
It can be hard for musicians to read the prose of people who think they are entitled to write about this very intimate experience : listening to music. In fact, writing about music is a wager you cannot really win. What can you base your writings on? Your personal impressions? Your understanding of the work? At least try to describe the music? What is being revealed when our mind sticks to the materiality of sound? Obviously, conveying one’s personal experience is the difficult aspect.
The only thing I ever wrote about Karkowski’s music is this: As many of Karkowski’s pieces, this is a highly delicate yet physical work, which can be seen as an ode to loudspeakers. This sentence applied to Execution of Intelligence (2004), a piece produced for Volume 3 of the Anthology of Noise and Electronic Music.
However, I won’t get away with this sole formula this time around.
Mergence, Below the demarcation and Mix white conclude the World As Will project, started ten years ago, the result of a collaboration between Zbigniew Karkowski and Tetsuo Furudate.
The first piece arises from an infrabass ocean to crudely develop through a series of distant explosions, percussive energy, and short open cuts. As a whole, the structure is reminiscent of a slow crawling process. Tremors follow (with Karkowski, something always ends up shaking). For me, the second piece is both the imprint and the development of the first one. Furudate’s contribution to this joint venture is also easier to grasp. A menace passes by, and we are glad to remain hidden in our hole, letting the beast move along in short bursts (it must be rusty, metallic, torn, scorched).
Commissioned and performed by the Berlin-based ensemble Zeitkratzer, the third piece provides a cathartic and tragic conclusion, achieving what could be called a sketch of Chaos.
Notes pour WasW3
Il est parfois bien difficile pour les musiciens de lire la prose de gens qui se pensent autorisés à écrire quelque chose sur cette expérience intime qu’est écouter de la musique. Écrire sur la musique est en réalité un gageure presque impossible. À quoi se rattacher ? son impression ? la compréhension que l’on a de la pièce ? tenter au minimum de la décrire ? qu’est-ce qui apparaît lorsque notre esprit n’est que dans la matérialité du son ? la difficulté réside, de toute évidence, à dire sa propre expérience.
En ce qui concerne la musique de Karkowski, la seule phrase que j’ai jamais écrite est : As many of Karkowski s’ piece; highly delicate work, physical too – percepted like an ode to loudspeakers… cela concernait Execution of Intelligence (2004), une pièce écrire pour le volume 3 de l’Anthology of Noise and Electronic Music. Mais – cette fois – cette formule ne suffira pas.
Mergence, Below the demarcation et Mix white mettent fin au projet World As Will, commencé il y a dix ans, fruit de la collaboration entre Zbigniew Karkowski et Tetsuo Furudate.
La première pièce sort manifestement d’un océan infra-basse pour se développer, assez salement, à travers une série de déflagrations lointaines, d’énergies percussives, de brèves coupures à vif – l’ensemble de la forme est comparable au lent process d’une reptation – il s’en suit un certain tremblement (presque rien chez Karkowski ne se fait sans que quelque chose tremble). Je vois la deuxième pièce comme, à la fois, l’emprunte de la première et son développement. En creux on saisit d’avantage l’apport de Furudate dans l’aventure commune. Passage d’une menace, on reste volontiers tapi, dans son trou, pour laisser passer la bête qui ne progresse que par à coup (son aspect rouillé, métallique, déchiré, écorché).La troisième, conçue pour Zeitkratzer, commandée et exécutée par l’Ensemble berlinois, est une conclusion à la fois catarsique et tragique – atteignant, ici, ce qu’il conviendrait d’appeler l’épure du Chaos.