music by Brian Eno performed by Dedalus Ensemble
Golden Years & Enigmatic Cards
Unquestionably, the middle of the 70s saw him reach a peak of creation that exceeded even the criteria of his time. This is evidenced by the 10 opuses published on his own Obscure Records label which, from 1975 to 1978, linked in a totally new way his preoccupations with sound, the status of music, the crème de la crème of experimental music and the English avant-garde. Composers and performers included:
Gavin Bryars (The Sinking of the Titanic / Jesus’ Blood Never Failed Me Yet), Derek Bailey, Christopher Hobbs, John Adams, Gavin Bryars, Brian Eno himself (Discreet Music), David Toop, Max Eastley, Jan Steele, John Cage (features Robert Wyatt), Michael Nyman (Decay Music), the Penguin Café Orchestra (with Simon Jeffes) John White, Harold Budd (The Pavilion of Dreams), and Irma, an opera by Tom Phillips with music by Gavin Bryars.
A la même époque, il produisit son duo avec Robert Fripp (King Crimson) : Fripp & Eno in (No Pussyfooting, 1973, Evening Star 1975, The Equatorial Stars 2004). Depuis lors et jusqu’à aujourd’hui, il poursuit inlassablement son travail sonore, son réflexion théorique et une approche d’un art video liée à la musique.
In 1975, together with the artist and colour theorist Peter Schmidt, he published a divinatory card game called Oblique Strategie – subtitled Over one hundred worthwhile dilemmas. Each of the 113 cards in the deck carries an enigmatic or open to interpretation indication. These new and unexpected possibilities were conceived when a dilemma arises in the work and seems to block the situation.
The final impression was that this lever, which opens up to something else, has a different function, but not so far from these three reconsidered compositions, they too offer a space for personal reflection from which many things can be born and grow. Honor thy error as a hidden intention.`
Années dorées et cartes énigmatiques
à partir du milieu des années 70, Brian Eno, s’est vu atteindre le sommet de sa création, dépassant les critères de son époque même. de nombreux enregistrements en témoignent. les 10 opus publiés sur Obscure Records, son propre label qui, de 1975 à 1978, relient de manière totalement inédite ses préoccupations concernant le statut de la musique, la crème de la crème de la musique expérimentale et l’avant-garde anglaise alors très peu enregistrée. Parmi les compositeurs et les interprètes, citons Gavin Bryars (The Sinking of the Titanic / Jesus’ Blood Never Failed Me Yet), Derek Bailey, Christopher Hobbs, John Adams, Gavin Bryars, Brian Eno lui-même (Discreet Music), David Toop, Max Eastley, Jan Steele, John Cage (avec Robert Wyatt), Michael Nyman (Decay Music), le Penguin Café Orchestra (avec Simon Jeffes) John White, Harold Budd (The Pavilion of Dreams), et Irma, un opéra de Tom Phillips avec une musique de Gavin Bryars.
Au même moment, se produisant en duo avec Robert Fripp (King Crimson), ils inventent une nouvelle approche musicale : Fripp & Eno (No Pussyfooting, 1973, Evening Star, 1975 ).
Par ailleurs, et en 1975 encore, il publia avec l’artiste et théoricien de la couleur Peter Schmidt, un jeu de cartes divinatoires nommé Oblique Strategie – sous-titré Over one hundred worthwhile dilemmas. Chacune des 113 cartes du jeu porte une indication énigmatique ou ouverte à diverses interprétations. Ces possibilités nouvelles et imprévues ont été conçues lorsqu’un dilemme se présente dans le travail artistique et semble bloquer la situation. Ma dernière impression fut que ce levier, qui ouvre vers autre chose, n’est pas si éloigné de ces trois compostions reconsidérées ici (Discreet Music / Music for Airport / Thusday Afternoon). elles offrent elles aussi, un espace de réflexion personnel à partir duquel bien des choses peuvent naitre et grandir. Considère ton erreur comme une intention cachée.
Peter Schmidt and Brian Eno, 1975